De grote verhuizing - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Melanie Groenewoud - WaarBenJij.nu De grote verhuizing - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Melanie Groenewoud - WaarBenJij.nu

De grote verhuizing

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

18 Januari 2015 | Taiwan, Taipei

Hallo allemaal!

Ja de post heet de grote verhuizing, want Valery en ik zijn kort geleden verhuisd naar een andere kamer, maar daar vertel ik straks meer over! Eerst vertel ik over wat er daarvoor gebeurde.

De laatste keer was ik bij Keelung gebleven, dus laten we verder gaan naar maandag 22 december. Op die dag ging ik met Kimberley, Valery, Minzhu, Shoujing (Kimberleys Koreaanse kamergenoten) en mijn student buddy Gina samen schaatsen. We waren eerst bij de verkeerde schaatsbaan, want daar werden wedstrijden gehouden, maar gelukkig wist mijn studentbuddy nog een andere schaatsbaan, deze zat wel in een winkelcentrum op de achtste verdieping (wat ik een beetje apart vond, maar ok). Het was echt heel leuk en eerst ging het niet zo bij mij, maar op het laatst kwam ik ook vooruit! Haha.

Woensdag 24 december was heel druk. Die dag gingen we(ik, Valery en Kimberley) in de middag samen met Jovanka een film kijken (Night at the Museum 3) en hij was echt heel leuk! Echt een aanrader! Daarna gingen we(ik, Daniel, Anne, Kimberley en Valery) in de avond bij de Taiwanese studenten kerst vieren. Ze hadden echt heel veel eten voor ons klaargemaakt en we kregen zelfs een klein optreden te zien. Ook had iedereen een kadootje voor elkaar gekocht en er stond een kleine rijkversierde kerstboom in de kamer, waardoor het iets meer als kerst aanvoelde hier. Ondanks dat ze hier alles helemaal versierd hadden (echt extreem soms) voelde het toch niet helemaal hetzelfde als in Nederland.

Donderdag was ik een beetje ziek, dus heb ik de hele dag geslapen. Alleen in de avond dacht ik verder te gaan slapen, maar werd onze Chinese huisgenoot opeens boos op Valery omdat ze niet tegen bloemen kon die zij mee onze kamer in had genomen. Kort samengevat had deze huisgenoot al een tijdje problemen met ons, maar dat is meer omdat ze niet gewend was met andere mensen samen te leven (ze woonde al vijf jaar in Japan alleen) en ze kon zich dus ook niet aanpassen en vond dat wij ons overal voor moesten aanpassen. Omdat ze al een tijdje onaardig was besloten we dat we naar een andere kamer wilden, die van Kimberley en Julia. Hun Koreaanse huisgenoten zouden namelijk allebei in januari weer weg zijn naar Korea, dus dan konden wij op hun plek slapen. Nadat we naar de informatiebalie hier waren geweest, was alles geregeld, alleen het was nog steeds december en geen januari, dus sliepen we voor twee weken even in een hotel achter de school. (heel mooi en schoon!) Het was niet echt een leuke nacht, maar gelukkig konden we verhuizen.

Die zaterdag ging ik met mijn huidige klas ananas koekjes maken in een ananas koekjes fabriek. Ananas koekjes zijn namelijk een kenmerk van Taiwan, je hebt er echt heel veel verschillende merken van. In de ochtend ging ik eerst met mijn klas ontbijten bij een beroemd ontbijtrestaurant, we stonden anderhalf uur in de rij voordat we aan de beurt waren, haha. Maar dat is hier in Taiwan heel normaal, ze houden ervan om in de rij te staan, want dan denken ze dat het in ieder geval een goed restaurant is. Daarna gingen we naar de koekjesfabriek en Kimberley en Valery mochten ook met ons meedoen. Het was echt heel leuk om te maken! Wel vermoeiend soms, maar het eindresultaat was goed en lekker! Ze hadden boven de keuken ook nog een klein museum over de koekjes en daar was ik met mijn moeder ook al heen geweest, dus zag ik alles nog een keer, maar dit keer mocht ik ook traditionele trouwkleding aan en er was 1 Franse jongen dus die is vier keer getrouwd geweest, ik ben zijn derde vrouw, haha (sorry Hosang xD). Nee, het was heel gezellig!
Zondag was een uit-eten-dagje. In de middag gingen we met Minzhu en Shoujing in een klein restaurantje eten waar ze allemaal soorten noedels hadden, het was wel een beetje pittig, maar wel heel lekker. In de avond ging ik met Jessica (Amerikaans meisje), Hélène (Frans meisje), Daniel, Anne, Kimberley en Valery samen eten bij het kiprestaurant.

Maandag hadden we weer les en het was de dag dat Minzhu (Kimberleys Koreaanse kamergenoot) weer naar huis ging. Dus we hebben in de ochtend van haar even afscheid genomen. Toen ik klaar was met de les ging ik met Daniel, Julia en Anne samen dumplings eten en weer even bijpraten hoe het met iedereen ging en wat ze hadden gedaan tijdens kerst. In de avond aten we met Ivy en Giulia en haar familie, ze waren namelijk uit Italië gekomen om een weekje in Taiwan door te brengen. Ondanks dat een week echt heel kort is, hadden ze alsnog heel veel plaatsen bezocht, wat ik best wel knap vond. Het was heel gezellig en ze waren heel aardig. Het was heel leuk om haar ouders en haar zusje ook in het echt ontmoet te hebben, in plaats van alleen op skype.

31 december hadden we(ik, Kimberley en Valery) besloten samen met Shoujing naar de Taipei 101 te gaan (hoogste toren van Taiwan). We gingen er al heel vroeg heen omdat er om 19u een gratis concert begon en er veel mensen heen zouden gaan. Nou dat was dus ook echt het geval, er waren heel veel mensen, maar we konden het podium nog zien en het was heel leuk, want er kwamen allemaal Taiwanese en Chinese zangers optreden en het werd later ook op tv uitgezonden, dus het was wel bijzonder dat we daar bij waren. Maar na een tijdje kregen we pijn aan onze voeten van het staan, dus gingen we ergens zitten en wachten totdat het twaalf uur was en de vuurwerk show zou beginnen. Elk jaar is er namelijk een grote vuurwerkshow vanaf de Taipei 101, vanaf daar schieten ze vuurwerk af. Zelf vuurwerk afsteken is namelijk verboden, dus kan je naar het vuurwerk kijken wat door de staat is geregeld. Het was echt heel mooi en het was opeens ook heel druk, ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien op een kruising. Toen het afgelopen was moesten we nog kijken om naar huis te komen, want geen één metro reed meer en het was minstens twee uur lopen vanaf waar we toen waren, maar gelukkig vonden we al snel een taxi.

De dag erna hebben we niet zoveel gedaan, meer uitgeslapen en spullen ingepakt voor het reisje naar Xinzhu de volgende dag.
Vrijdag 2 januari gingen we dus naar Xinzhu, we gingen in de middag weg en zouden er binnen twee uur zijn met de trein. Doordat het pas nieuwjaar was geweest gingen er veel mensen met de trein naar familie toe, dus het was best druk, gelukkig hadden we zitplaatsen gekocht. Toen we in Xinzhu aankwamen waren we gelijk verdwaald en hebben we een tijdje gezocht voor de bus naar ons hotel, maar uiteindelijk hadden we hem wel gevonden en duurde het een halfuurtje voordat we bij ons hotel waren. We zagen ook gelijk een deel van de stad. Ons hotel was echt heel mooi, het heette het Kingdom hotel. De eerste dag heb ik niet zoveel gedaan, ik was weer ziek geworden dus ik heb de hele dag geslapen, een winterslaap haha. Kimberley en Valery gingen biljarten bij de biljarttafel buiten.

Zaterdag hebben we veel dingen bezocht en gedaan. We wilden eerst naar het glas museum gaan, maar ontdekten toen een tuin met allemaal kunstwerken, dus we zijn daar toen eerst gaan kijken. Het was heel mooi en er liepen allemaal eekhoorntjes rond daar. Het was een grote picknick plek en bij een klein tentje zaten wat oude mensen karaoke te zingen. Toen we daar langs liepen zagen we opeens een tempel, dus gingen we even kijken en zagen we dat het de Confucius (bekende Chinese filosoof) tempel was, dus bleven we daar nog even rondkijken. Daarna wilden we weer naar het glasmuseum lopen, maar we liepen verkeerd en kwamen bij een grote markt uit en we hadden best wel trek gekregen, dus we liepen de markt in. Hij was echt heel lang, er kwam maar geen einde aan, dus na een uurtje besloten we ons weer om te draaien en terug te lopen naar de dierentuin die we onderweg hadden gezien. De dierentuin was echt heel leuk en binnen anderhalf uurtje hadden we alle dieren gezien en gingen we nog snel naar het glasmuseum om daar even te kijken. Ze hadden echt hele mooie glas kunstwerken, ondanks dat het museum erg klein was, was het wel heel leuk om te bezoeken. Daarna gingen we nog naar de grote tempel van Xinzhu met een nightmarket ervoor. De nightmarket was niet zo groot en bestond voor de meerderheid alleen maar uit eettentjes, dus hebben we daar even wat gegeten en de tempel bekeken en daarna gingen we weer terug naar het hotel.

De dag erna deden we weer wat rustiger aan, we gingen gezellig winkelen. Ook hebben we nog een oude poort bekeken van de stad en toen was het alweer tijd om terug te gaan en nog wat huiswerk te maken voor de volgende dag.
De week van maandag 5 januari was de laatste week met Shoujing (de andere Koreaanse kamergenoot van Kimberley) en dus hebben we elke dag met haar samen gegeten. Maandag gingen we naar Saizeriya in de middag, dinsdag gingen we dimsummen(allemaal kleine toetjes en gewoon eten) in de avond, woensdag en donderdag aten we ook nog met haar.

Vrijdag had ik me opgegeven voor een nieuwjaarsfeestje van de school. Het was echt heel leuk, er waren best veel mensen en er was een lopend buffet waar je gewoon alles van mocht pakken. Ook waren er kleine optredens, een zangeres en een goochelshow en op het laatst was er nog een kleine loterij waar ik een USB-stick mee had gewonnen. Valery ging in de avond naar Hong Kong, naar haar vriendje, dus toen ging ik tijdelijk op haar plek slapen in de nieuwe kamer (kamer van Kimberley en Julia).
De zaterdag hadden Kimberley en ik afgesproken met Jovanka om naar Banqiao te gaan. Toen we daar aankwamen, zagen we opeens een groot podium waar ze met een soort modern offer ritueel bezig waren, dus we hebben even staan kijken en daarna zijn we doorgelopen naar het grote winkelcentrum. In het winkelcentrum kwamen we opeens een galerij tegen, dus zijn we daar even naar binnen gegaan om te kijken. Toen we daar klaar waren zijn we nog door het winkelcentrum heen gelopen en zijn we daar nog even gebleven om te lunchen. Toen was het alweer tijd om te gaan, want we hadden in de avond het afscheidsdinertje van Shoujing. Samen met Freya, Henni, Julia, Kimberley, Yuhui en Vivianne. We hadden een hele grote hotpot besteld en veel verschillende dumplings, dus we hadden lekker veel eten en het was heel gezellig. Toen we terug naar huis liepen wilden we eigenlijk nog een toetje, dus zijn we Saizeriya nog ingelopen om allemaal een toetje te bestellen. Daarna gingen we toch echt naar huis en toen kregen we van Shoujing allemaal nog een pudding.
Zondag ging Shoujing in de middag vliegen, dus ik, Kimberley en Julia hadden haar samen naar het vliegveld gebracht en daar afscheid genomen. Het was wel heel jammer dat ze nu al moest gaan, want ze is een heel energiek, vrolijk en spontaan persoon. Maar het kwam wel handig uit voor het verhuizen, want nu kon ik op haar plek slapen. Dus de rest van de dag heb ik mijn spullen daar ingeruimd.

Afgelopen maandag heb ik samen met Kimberley en haar student buddy, Mona, samen gegeten bij een Japans restaurantje. Het was heel gezellig en we hebben alleen maar Chinees gepraat, dus ik merk wel dat het steeds makkelijker gaat om Chinees te praten.
Dinsdagavond kwam Valery weer terug uit Hong Kong, dus we moesten even bijpraten en gelijk al haar spullen inruimen op haar nieuwe plekje! In de avond at ik met Daniel, Daniel en Anne bij een curry restaurant, wat heel lekker was! :D
Woensdag at ik samen met Valery en donderdag was Jovanka naar ons toegekomen om bij het kiprestaurant samen te eten!
Vrijdag ging ik mee met Valery haar klassenuitje naar het papiermuseum. Ze hadden allemaal machines staan om papier te maken en wij hebben boven op het dak van het museum ook ons eigen papier staan maken. Kimberley was al op weg naar Taizhong met haar kookklasje, dus deze dag at ik samen met Valery bij Xintiangong.
Zaterdag gingen we langs een hele grote boekenwinkel en daar hebben we een paar boeken gekocht. Ik heb een boek gekocht om Kantonees te leren, maar het is nogal lastig want in het Kantonees heb je negen tonen, haha, ik vind vijf al genoeg. Maarja, als ik veel oefen lukt het vast wel.
Vandaag is het zondag en we hebben eigenlijk niet zoveel gedaan, alleen de was en heel wat huiswerk. Over een paar weken heb ik alweer de eindtoets en die moet ik wel goed maken natuurlijk! Kimberley komt vanavond laat ook weer terug!
In februari tijdens Chinees nieuwjaar kom ik samen met Valery ook weer even naar Nederland toe! =D Dus daar heb ik ook wel zin in =).

Dit was het dan weer en dit keer heb ik er wel foto’s bij toegevoegd en ook nog bij de andere verslagen. Nog bedankt voor alle leuke reacties altijd, ik lees ze elke weer met plezier door =D. Ik weet alleen niet waar ik ze moet beantwoorden, maar ik vind ze in ieder geval heel leuk!
Oh en ik heb nog een leuk filmpje voor jullie! Valery en ik deden namelijk mee aan een filmwedstrijd en die hebben we gewonnen! Het is wel volledig in het Chinees, maar dan kunnen jullie gelijk ook even Chinees oefenen haha.

De link: (kopieer en plak!)

Liefs,

• 18 Januari 2015 - 17:49

Edriënne:

Superleuk verslag en ook nog foto's die ik nog niet had gezien! :D Tot gauw in februari! xx

• 19 Januari 2015 - 01:52

Elise:

Wat leuk om zo een uitgebreid verslag te lezen. En leuke foto's.

• 19 Januari 2015 - 14:51

Jenn(ifer):

Oké.. Ik ging jullie filmpje kijken, maar ik begrijp er indd helemaal niets van XD Het lijkt op een tour langs allemaal plekken in Taiwan? Je hebt in ieder geval een leuk shirt aan in het filmpje! (Die met dat badeendje! ;D) Straks als je terug bent in Nederland, begin je waarschijnlijk spontaan Chinees te praten hahaha! ;p

• 19 Januari 2015 - 22:33

Marijke Bomers:

Lieve Melanie.

Wat zijn je verhalen altijd leuk om te lezen maar wat een hoop namen komen
    er langs kende je er van te voren al een heel hoop mensen vanuit Nederland?
    Op de foto zie je er goed uit al lees ik ook wel dat je af en toe ziek bent.
    Het eten bevalt je wel want ik lees heel veel over al dat lekkers.
    Bijna is het zo ver dat je even terug bent in Nederland dus nog even aan
    de studie maar ook dat komt wel goed volges mij gaan jullie iets leuks
    doen als je hier bent.
    Groetjes Marijke Bomers.

• 20 Januari 2015 - 07:54

Gert Willigenburg:

Dag Melanie, weer een heel leuk verslag. Met genoegen naar je YouTube optreden gekeken. Het gaat allemaal prima zo te zien en horen. Groet, Gert en Sylvana