De afgelopen paar weken - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Melanie Groenewoud - WaarBenJij.nu De afgelopen paar weken - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Melanie Groenewoud - WaarBenJij.nu

De afgelopen paar weken

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

05 Oktober 2014 | Taiwan, Taipei

Hallo!

Het is alweer een tijd geleden dat ik heb geschreven, maar het is hier best druk! Er is veel gebeurt dus ik zal proberen een korte samenvatting te geven. (maar dat is uiteindelijk niet gelukt, beetje lang, maar hopelijk wel leuk =) )

De laatste keer dat ik schreef was in een weekend, de zondag (14 september) ben ik met Kathinka een berg gaan beklimmen, The Elephant Mountain. We waren eerst een beetje verdwaald en we zagen een kerkhof aan voor onze berg, haha. Ze hadden allebei trappen, dus we dachten dat we al goed zaten, maar dat was dus niet zo. Toch was het ook wel een leuke ervaring. Het kerkhof zag er heel anders uit dan die we in Nederland hebben. Ze hebben hier een soort huisjes over het graf heen gebouwd en er staan dan twee of drie wierrook potjes voor.
Toen we ontdekten dat we verkeerd zaten zijn we alsnog naar de Elephant Mountain gegaan, die zat er namelijk naast. Het was wel even een klim, maar het zag er vanaf boven echt heel mooi uit.

De woensdag de week erna was nogal een hectische dag. Het had een gewone schooldag moeten worden, maar dat was het bij lange na niet. In de ochtend om 8 uur ging er een alarm af en zeiden ze via de intercom dat we naar buiten moesten gaan. Dus wij liepen naar buiten (in onze pyjama) en werden naar een ander gebouw gestuurd, waar uiteindelijk bleek dat het een aardbeving oefening was en waar we een presentatie kregen in het Chinees over allerlei soorten aardbevingen die in het verleden waren gebeurt. Veel begreep ik er niet van, maar ik was wel lekker vroeg op die dag.

Daarna gingen we naar de dokter omdat ik me al een tijdje niet lekker voelde en ik niet precies wist wat er aan de hand was. Valery en Kimberley gingen mee voor de zekerheid, als ik er bij de dokter niet uit kwam. Nou ik was blij dat ze mee waren want de dokter kon geen Engels, maar verstond mijn Chinees soms niet en ik de zijne niet (vooral omdat hij een mondkapje droeg, waardoor ik het nog slechter verstond). Uiteindelijk gaf hij me een kuurtje mee voor drie dagen en daardoor ben ik langzamerhand wel opgeknapt.

Die vrijdag hadden we een feestje van onze school, een soort welkomsfeestje voor alle internationale studenten en dat was wel gezellig. Eerst kregen we een klassiek Chinees muziekstuk te horen van het schoolorkest en daarna gingen we allemaal spelletjes doen met elkaar om meer mensen te leren kennen. Het was wel grappig, één spel was; je gezicht in een bak met doperwten drukken, hopen dat er een paar bleven zitten en dan naar de overkant rennen en de doperwten die op je gezicht waren blijven hangen in een bakje doen. Jouw team had gewonnen als je de meeste doperwten in het bakje had. We hadden helaas niet gewonnen.

Die zaterdag zijn we een dagje naar Ikea geweest, wat op zich wel grappig was. Het zag er hetzelfde uit als in Nederland, alleen veel drukker. Overal zaten mensen gewoon op bedden, sommige lagen er in, andere maakten zelfs foto’s van elkaar als ze in het bed lagen. Verder zaten er ook veel mensen op de banken, stoelen en in alle showrooms waarin je kan zien hoe je je babykamer of slaapkamer kan inrichten. Kinderen zaten gewoon in het ledikantje en ouders op de stoelen, ik vond het grappig omdat het daardoor net echt een bewoond huis leek, terwijl het gewoon een showroom was. Het restaurant was ook heel vol, dus we zijn met z’n allen op kinderstoeltjes gaan zitten, haha. Ik heb er verder ook nog wat spullen gekocht voor mijn kamer, dus het was een zeer nuttige dag.

Die zondag zouden we eigenlijk naar Tamsui gaan, een plaatsje in het noorden van Taipei, maar dat weekend kwam er ook een tyfoon, dus besloten we om om 10 uur ’s ochtends te kijken hoe het weer was en dan zouden we besluiten om wel of niet te gaan. Helaas liep ons hele plan al in het water omdat er ’s ochtends opeens weer een alarm ging en dit keer was het geen oefening. Er was een olielek en het hele gebouw stonk al heel erg, maar het was ook nog gevaarlijk omdat het in de fik kon vliegen, dus we moesten zo snel mogelijk het gebouw verlaten. Er waren allemaal brandweer auto’s gekomen en ons gedeelte was helemaal afgezet, maar na twee á drie uur was alles weer veilig en mochten we weer naar binnen toe. Die dag heb ik toen maar huiswerk gemaakt en de dag ervoor had ik ook nog extra inkopen gedaan in verband met de tyfoon, dus ik had ook genoeg te eten in huis. Alleen de tyfoon bleek niet zo heel groot te zijn, het leek meer op een harde Nederlandse regenbui. Het was wel verkoelend en ik ben toen met mijn chineze huisgenoot Jessie even naar buiten gegaan om avondeten te halen.

Vorige week heb ik niet zoveel gedaan, alleen in het weekend zijn we er weer op uit gegaan. Zaterdag had ik een verjaardag van een Koreaans meisje, Kimberleys en Julia’s kamergenoot. Ze had mij, Kimberley, Julia en Valery uitgenodigd om met haar samen te komen eten voor haar verjaardag. Dat was echt heel gezellig en heel lekker! We waren naar een restaurant met Koreaans eten gegaan. Ze had een bepaald menu voor ons uitgekozen en het was heel leuk want het werd helemaal voor ons opgediend. Het leek een beetje op het Nederlandse gourmetten, alleen hoefde je het vlees niet zelf om te draaien en waren er geen kleine bakjes maar was het gewoon één plaat. Het was heel lekker en als laatste kregen we een gefrituurd ijsje. Ja, een gefrituurd ijsje! En het ijs was niet eens gesmolten, ik vond het heel bijzonder en het was ook heel lekker.

De zondag zouden we(ik, Valery, Kimberley en Jessie) er eigenlijk weer op uit gaan, maar we hadden te veel huiswerk voor maandag, dus toen besloten we ergens samen te gaan eten. Jessie had een hele bekende pizzeria gevonden op internet, dus toen waren we daarheen gegaan. De pizza’s waren lekker, maar toch vond ik de normale met alleen kaas het lekkerst, haha. De volgende keer als we er heen gaan nemen we misschien de pizza met banaan of appel, omdat we eigenlijk wel benieuwd zijn hoe die zouden smaken.
Na de pizza’s ging ik nog even met Daniel naar een winkelgebied met alleen maar elektronische apparaten. Ik moest namelijk een nieuwe mobiel hebben omdat mijn oude steeds uitviel of raar deed. Ik heb er uiteindelijk eentje gevonden, een xiaomi (chinees merk) en ik ben er heel blij mee =D.

Deze week was best druk. Dinsdag hadden we bij wat Taiwanese studenten thuis gegeten (een soort van studentenhuis) en toen hadden we afgesproken die vrijdag nog, omdat het 3 oktober zou zijn, hutspot voor hen te maken en later hebben we daar ook nog pannenkoeken aan toegevoegd. Alleen wij waren op vrijdag niet zo vroeg uit, maar de jongens wel, dus de jongens(Daniel, Daniel en Anne) waren alvast begonnen met koken. Dus toen wij(Kimberley, Valery, Kimberleys huisgenoot en ik) daar aankwamen stond de hutspot al op het vuur en was Daniel nog druk bezig met het pannenkoekenbeslag. We zijn daarna meteen aan de slag gegaan, ik heb het pannenkoekenbeslag overgenomen en ben toen pannenkoeken gaan maken met Anne. Kimberley en Daniel gingen aan de slag met een soort vleesvervangende toufuballetjes. En de andere Daniel(van het pannenkoekenbeslag) ging met Valery aan de slag om al het eten op te dienen en de tafel te dekken. We hebben heel wat pannenkoeken gemaakt en het duurde wel twee uur voordat de hele beslagkom leeg was. Gelukkig kwam Kimberleys huisgenoot mij tussendoor soms voeren, wat ook wel weer grappig was omdat zij al onze gerechten gewoon met stokjes at, dus ik kreeg hutspot en pannenkoek met stokjes gevoerd. Op het laatst hebben alle mensen in de keuken nog wel kunnen eten met de Taiwanezen en was het heel gezellig. We hebben nog een groepsfoto gemaakt en nog voor Daniel (van de toufuballetjes) gezongen omdat hij de volgende dag jarig zou zijn.

Gisteren hebben we dus Daniels verjaardag gevierd. We zijn eerst met z’n allen naar een hotspring geweest in Beitou. Dat is een hele warme bron in de berg en het water daarvan stroomt langzaam naar beneden en daar kan je dus in baden. Soms zijn er baden van gemaakt, maar soms is het gewoon een stukje rivier langs de weg. Wij gingen naar zo’n bad toe met dat water en het was echt heel leuk en mooi en warm. We zijn er ongeveer twee uur geweest en toen gingen we even wat eten bij de KFC. Daarna zijn we doorgegaan naar Tamsui, omdat we daar al dichtbij zaten. Het was daar heel druk en er waren heel veel kraampjes open. Vanaf Tamsui kon je ook naar het plaatsje aan de overkant genaamd Bali. Daar zijn we naartoe gegaan om avond te eten. Ze hadden daar heel veel lekkere dingen en we zijn gewoon langs kraampjes gaan lopen om kleine gerechtjes te kopen. Van één man kregen we kippenpootjes, maar dan ook echt de pootjes van de kip. Het had een bijzondere smaak, maar ik zou ze niet nog een keer nemen, haha. Na het eten gingen we weer terug met de boot om naar een karaokebar te gaan. Ze hadden er verassend veel Engelse liedjes, maar ik heb ook wel met Chineze liedjes meegezongen. Nadat we drie uur hadden gezongen was het best laat dat we naar huis gingen, maar t was wel een hele gezellige dag geweest.

Vandaag heb ik eerst even uitgeslapen en ben ik samen met Kimberley naar Jovanka en Sophia toegeweest, die hier op de andere universiteit zitten. We hebben gezellig samen gegeten en daarna nog even gewinkeld. Helaas zijn de bussen hier heel raar en stapten we twee keer in de verkeerde bus, heen en terug. Gelukkig zijn mensen heel aardig en hielpen ze ons om de goede bus te vinden.

Nu ben ik heel erg moe, dus de foto’s komen er later nog op. Waarschijnlijk morgen of overmorgen. Aankomende vrijdag zijn we ook vrij, dus waarschijnlijk gaan we dan weer rondreizen. Ik zal proberen jullie iets meer op de hoogte te houden, alleen het is soms zo druk dat ik niet altijd wat kan typen.

Hopelijk tot snel weer!

Liefs,
Melanie

  • 06 Oktober 2014 - 20:37

    Chantal Eggenkamp:

    He Melanie,

    Je maakt veel avontuurlijke dingen mee als ik het zo lees!
    Wat geweldig leuk dat je nog zo'n goed contact met je reisgenoten hebt en dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Erg leuk om je avonturen een beetje mee te maken op afstand :-)

    Groetjes en ik wacht met veel plezier je volgende verslag weer af!
    Chantal

  • 07 Oktober 2014 - 05:33

    Elise:

    Wat een leuke verhalen, elise

  • 12 Oktober 2014 - 21:21

    Jenn(ifer):

    Toen ik dat stukje las over de IKEA, moest ik denken aan een scène uit de film '500 days of summer'... Toen lagen Zooey Deschanel & Joseph Gordon-Levitt heel snoezig in een bed en werden ze bekeken door een groepje Chinezen xD Hehe.

    Hoe dan ook, blijkbaar is het af en toe nog best spannend in Taiwan! Met die tyfoon... Al was het niet enorm heftig, maar toch!

    Mooie foto's trouwens! Van Tamsui en die hotspring!! (Ik typte eerst hotspot... xD)

  • 13 Oktober 2014 - 12:00

    Willem En Gees Hilverts:

    Hallo die Melanie, ik zit aan de andere kant van onze aardkloot op een zwart bord te tikken, en straks druk ik op een knop en binnen een mum van tijd is het bij Jouw in Taiwan. Wat een techniek. Na het lezen van jou verslagen heb je al heel wat meegemaakt in die paar maanden. Krijg heimwee, Gees en ik zijn 5 keer naar Indonesië geweest, heb in de jaren 1946-1947-1948 en 1949 in Indie vertoeft.
    Het moet voor jullie een hele ervaring zijn en om alles een beetje op een rijtje te houden. Maar het gaat jullie lukken, toch. Hier in het mooie Achterveld gaat het wel, we gaan nog wel es Chinees eten, we zullen aan je denken. Het gaat jou en ook de anderen (en daar gaan we vanuit) heel goed daar aan de andere kant van de wereld . Lieve Groetjes van Gees en Willem Hilverts.
    P.S. we kijken uit naar je verslagen. Doeiiiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Melanie

Ik ga voor een jaar in Taiwan studeren en ik zal op deze blog af en toe posts plaatsen met leuke reisverhalen!

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 5403

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2014 - 02 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: