Het eerste semester goed afgerond! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Melanie Groenewoud - WaarBenJij.nu Het eerste semester goed afgerond! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Melanie Groenewoud - WaarBenJij.nu

Het eerste semester goed afgerond!

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

26 November 2014 | Taiwan, Taipei

Hallo allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets schreef, maar ik ben druk bezig geweest met leren en niet zonder resultaat! =) Voor de afsluittoets had ik hoger dan 95, dus mocht ik een vervolgtoets doen die zou bepalen of ik ook echt een niveau hoger mocht gaan. Die toets heb ik ook gehaald, dus nu begin ik het volgende semester een paar hoofdstukken verder in het boek! =D

Ondanks dat ik veel moest leren de afgelopen weken heb ik nog best veel kunnen doen! De laatste dag die ik had beschreven in mijn vorige blog was zaterdag 25 oktober. Dus ik ga verder met die zondag, we (Kimberley, Valery en ik) hebben die dag gewoon even wat boodschappen gedaan en wat huiswerk gemaakt en in de avond zijn we met de huisgenoten van Kimberley, Shoujin en Zhumin, en nog een Taiwanees meisje, Yuhui, naar een restaurantje gegaan waar ze hele lekkere kip hebben en zoete broodjes en ook nog hele lekkere dumplings. Haha eigenlijk is alles daar wel lekker.

In de week van 27 oktober zijn we met verschillende mensen uit eten geweest. Maandag zijn we met Shoujin, Anne en Daniel naar de Mc Donald’s geweest, haha. Speciaal voor de warme appelflapjes en het Oreo ijsje( die toen helaas al was uitverkocht).
Woensdag had ik weer een klasetentje en dit keer gingen we hotpotten(hotpotten is een soort van het Nederlandse gourmetten, maar dan toch net wat anders. Je hebt een grote pan met gekookt water en voor je heb je allemaal groentes, vlees en gerechtjes die je in dat water kan laten koken en het vervolgens er weer kan uitscheppen om het op te eten. Net zoals bij gourmetten maak je je eigen eten klaar, alleen bij hotpotten is het veel sneller klaar, haha), waarbij er ook onbeperkt ijs was!
Donderdag waren we met de twee Italiaanse, Giulia en Luna, en met een meisje uit China, Ivy, weer naar het kiprestaurant gegaan.
Zaterdag 1 oktober gingen Valery, Kimberley en ik samen winkelen bij Gongguan, dat is één halte van ons vandaan en er zijn heel veel leuke kledingwinkeltjes! Dus we hebben ook wel veel gekocht, haha, vooral bij 1 winkel in het bijzonder en die heette ‘Yoyo’. In de avond zijn we nog met de twee Daniels, Victor, Julia, Ben en Shoujin naar een club geweest vlakbij de Taipei 101 (grote gebouw) en die heette HIVE. We gingen er heen om Kimberley’s verjaardag alvast te vieren. Het zag er echt heel mooi uit, alles was super de luxe, alleen je mocht niet op de banken zitten want daar betaalden ze ook voor, haha. Ik heb zelfs ook nog even op het podium mogen dansen, omdat de DJ mij erop trok, haha. Was wel leuk en gezellig en we hebben heel veel gedanst.
Die zondag hebben we niet zoveel gedaan, omdat we vooral aan het leren waren voor de grote eindtoets, maar in de avond hadden we stiekem iedereen verzameld om een kleine surpriseparty voor Kimberley te regelen. Het was nog best lastig, omdat Kimberley besloot eerder te gaan slapen en we haar dus tot 12 uur moesten bezig houden, anders konden we haar niet verassen. Uiteindelijk is het toch nog goed gekomen en vond ze het heel leuk =D.
In de week van 3 november heb ik alleen maar geleerd voor de grote toets op vrijdag. Elke dag haalde we alleen maar afhaalmaaltijden, haha, maar het was het allemaal waard want ik had uiteindelijk 98 op de toets! =D
In deze week was ook Chi-Ching nog bij ons langsgekomen, een andere medestudent uit Leiden die een beurs had gekregen voor de universiteit in Beijing. Ze kwam Taiwan even verkennen, omdat zij al vakantie had. Vrijdag na mijn toets ben ik dus met Chi-Ching, Sophia, Jovanka, Kimberley en Valery naar Zhongshan gegaan om daar samen eend of gans te eten, ik weet niet meer precies welke het was. Het was in ieder geval wel heel lekker! Daarna zijn we daar nog over de nightmarket gelopen en hebben Valery en Chi-Ching een kinder gokspelletje gedaan, waarbij ze Hello Kitty kaartjes wonnen.
De dag erna, zaterdag, ben ik met Kimberley, Valery en Chi-Ching naar Jiufen gegaan. We waren hier al eerder geweest, maar voor een tweede keer gaan is ook leuk! Dit keer was het er heel mooi weer, dus je kon meer van het uitzicht genieten dan de vorige keer. We wilden ook nog naar het Gold Mine Museum gaan, maar helaas hadden we iets te lang geshopt, dus het museum ging al sluiten. Toch hebben we nog 10 minuten op het terrein kunnen staan.
Zondag zijn we naar Shilin gegaan. Daar hebben we het Aboriginal museum bezocht, dus een museum vol met stukken over de oorspronkelijke bewoners van Taiwan, hun klederdracht en gewoontes en tradities. Daarna zijn we doorgelopen naar het Paleis Museum, wat echt heel groot is. Daar zijn we dus alleen even voorbij gelopen en daarna naar de night market van Shilin gegaan. Daar hebben we veel kleine hapjes uitgeprobeerd en heb ik nog even naar een Taiwanees poppentheater gekeken, terwijl de anderen in de tempel waren om te bidden. Als laatste gingen we mango ijs eten en in die winkel hebben we een hele tijd gezeten, gekaart en gepraat. Het was heel gezellig, wel jammer dat Chi-Ching alweer zo snel naar Beijing moest.

Op maandag hebben we Chi-Ching terug gebracht naar het vliegveld, om vervolgens met tegenzin nog naar de les te gaan, maar we zijn toch gegaan. Deze week verliep rustig omdat iedereen zijn grote toets al had gehad en we hadden hem allemaal gehaald! =D Toch begon ik woensdag weer druk met leren omdat ik me toen had ingeschreven voor de vervolgtoets om in een hogere klas te komen.
Vrijdag 14 november ben ik met Valery, Kimberley, Julia, Shoujin, Yuhui, Freya en Vivien naar een onbeperkt-toetjes-eet-restaurant geweest. Het was echt heel lekker en ze hadden heel veel verschillende taartjes en gerechtjes. Gelukkig hadden ze ook nog wat gewone zoutere gerechten zodat je het met de zoete hapjes kon afwisselen.
Zaterdag heb ik vooral geleerd voor de toets op maandag, maar in de avond had ik nog met Valery, Kimberley en mijn huisgenoot, Huimin, samen gegeten in een hotpotrestaurant met onbeperkt ijs.
Die zondag heb ik niet meer zoveel gedaan, alleen nog maar geleerd voor de toets, haha.

Maandag had ik de toets en ik moest boven de 80 hebben om door te gaan in een hogere klas. Ik hoorde maandag ook al gelijk de uitslag en ik had 85, dus ik was door! =D Vanaf toen kon ik me gaan richten op de komst van mijn moeder op woensdag. Gelukkig had ik al een hostel geregeld en had ik vrij van school gekregen dus ik kon haar ophalen.
Woensdag kwam mijn moeder dus aan en heb ik haar van het vliegveld gehaald. Na een reis van meer dan 14 uur ben je wel moe dus deze dag hebben we heel rustig aangedaan en zijn we bij een hotpotrestaurant gaan eten, haha wel lastig, gelijk met stokjes eten, gelukkig hadden ze er ook nog wat vorken en lepels liggen dus toen ging het wel.
Donderdag had ik nog gewoon les, maar na mijn les zijn we samen bij een Japans restaurant gaan eten met Westers eten.
Vrijdag had ik een uitje met mijn klas, we gingen dumplings maken, een soort deegvelletje met groentevulling of vlees erin. Ik had dus al gelijk het avondeten gemaakt, haha. In de avond zijn we nog even langs de nightmarket gelopen en hebben we even in wat kledingwinkeltjes gekeken.
Zaterdag was een rustig dagje. Mijn moeder moest nog steeds even aan het tijdverschil en het eten wennen, maar in de avond hadden we samen met Kimberley en Valery gehotpot, dus dat was wel gezellig. Daarna hadden Kimberley en ik, Valery naar het vliegveld gebracht omdat ze heel even terug naar Nederland ging om toch nog oliebollen te proeven en patat met mayonaise en een kroket te eten, oja en ook om haar familie en vriendje weer even te zien natuurlijk ;).
Zondag begon het echte shoppen, we zijn samen met Kimberley de hele dag bij Gongguan geweest om te shoppen en in de avond hebben we gezellig nog bij het Japanse restaurant gegeten, Daniel kwam ons ook nog vergezellen, dus het was een geslaagd etentje.

Afgelopen maandag zijn we samen met Kimberley naar de dierentuin geweest. Het was echt heel leuk en het was ook een erg grote dierentuin! We hebben echte panda’s gezien en ik vind ze heel grappig lopen, ze wilden alleen niet echt op de foto en zaten alleen maar bamboe te eten, haha. Na de dierentuin zijn we nog samen uit eten geweest bij een Chinees restaurantje.

Dinsdag waren we alleen nog maar met z’n tweeën over, want Kimberley ging met Julia en de twee Daniels een kleine rondreis door Taiwan maken. Wij gingen naar het Sun Yat Sen Memorial Hall en we waren net op tijd voor de wisseling van de wacht, dus dat was wel leuk om te zien. Daarna hebben we nog wat foto’s genomen van het gebouw zelf en zijn we doorgelopen naar de Taipei 101. Dat is het hoogste gebouw van Taiwan en je kon dus ook met de lift omhoog naar de hoogste verdieping(91). Dat hebben we dus gedaan en het was echt een heel mooi uitzicht. Het was toen al donker, dus overal zag je alle lichtjes branden, wat er heel tof uitzag. Daarna hebben we nog wat gegeten bij Taipei 101 en toen zijn we weer teruggegaan naar huis.

Vandaag zijn we samen naar Shilin gegaan om naar het Museum of Cake and Pastry te gaan. Ze maken daar allemaal koekjes voor speciale Chinese feestdagen en het meest bekende koekje is het ananas koekje. Daarna hebben we nog wat gedronken samen en zijn we weer naar huis gegaan. We hebben in de avond weer gehotpot, het is gewoon heel lekker! Haha en niet heel vettig, dus veilig om te eten.

Mijn moeder blijft nog tot volgende week, dus we hebben nog heel wat dingen om te bezoeken. Deze post is wel weer een beetje laat in de avond, maar dat komt omdat ik nu langzaam aan de Nederlandse tijd wen, in plaats van dat mijn moeder aan de Taiwanese went, haha.

De plaatjes komen er dus binnenkort bij te staan! Ik ga nu snel slapen! Het was een hele lap tekst, bedankt dat je het tot zover hebt gelezen, haha!

Hopelijk tot iets sneller weer!

Xx Melanie

  • 27 November 2014 - 10:56

    Daniella:

    Lieve Melanie
    Je verslag is heel leuk geworden ook al gingen we daardoor weer laat slapen.
    Ik snap nu dat oprijd naar bed niet echt lukt.
    Gelukkig hebben we samen nog wat dagen voor je maandag weer naar school moet.
    Dus kunnen we samen nog even genieten.
    Xxxmams

  • 27 November 2014 - 10:59

    Daniella:

    Bedoelde natuurlijk op tijd naar bed maar naar een dagje shoppen is alles niet meer zo helder.
    Haha baybay

  • 27 November 2014 - 15:31

    Val:

    Hi Mel,
    Ik vind altijd leuk om je blogs te lezen, vooral omdat ik daardoor zelf weer weet wat ik heb gedaan :D
    Echt knap dat je alles zo goed kan onthouden!! Succes met natekenen van onze debielen kamergenoten ( en wij zijn niet eens de debielen xD)
    Ik zie je over een paar daagjes met een enorme hoeveelheid aan voedsel, we moeten de kaas direct opeten btw.
    <3 Val

  • 28 November 2014 - 17:36

    Jenn(ifer):

    Wat zijn je weken lekker druk en vol! Leuk!! ;D En wat een hoge cijfers, Mel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Melanie

Ik ga voor een jaar in Taiwan studeren en ik zal op deze blog af en toe posts plaatsen met leuke reisverhalen!

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 5404

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2014 - 02 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: