Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Melanie Groenewoud - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Melanie Groenewoud - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

01 Januari 2015 | Taiwan, Taipei

Hallo allemaal!

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Er is de afgelopen tijd veel gebeurt, dus ik heb nog heel wat te schrijven en jullie heel wat te lezen.

De laatste keer was ik bij 26 november gebleven en het is nu 1 januari, dus ik heb een paar weekjes in te halen, haha. Ik zal beginnen bij donderdag 27 november, toen was mijn moeder er ook nog steeds en zijn we samen naar Ximen gegaan, dat is een plek met heel veel kleine winkeltjes, dus daar hebben we de hele dag lekker gewinkeld en in de avond zijn we naar het Japanse restaurant gegaan om te eten.
Vrijdag zijn we naar het technologie gebouw gegaan en hebben we daar wat rondgekeken, ze hadden echt heel veel mobieltjes en computers daar. Daarna zijn we weer naar het Japanse restaurant gegaan.
De zaterdag werd heel druk, we zijn vroeg weggegaan om naar Jiufen te gaan, waar ik al een paar keer eerder was geweest. Het is een plaatsje in de bergen, waar je één lange straat kan uitlopen met allemaal kleine winkeltjes, dus daar hebben we veel souvenirtjes kunnen kopen. We waren in de avond pas weer laat terug, dus we hadden niet zo’n zin om ver te lopen, dus zijn we weer naar het Japanse restaurant geweest.
Zondag kwam Valery weer terug en maandag moesten we alweer naar school, dus zondag heb ik vooral huiswerk gemaakt. In de avond gingen Valery, Kimberley en ik naar een concert van Kimberleys student buddy Mona, want die zit in een zangkoor en gaf dus samen met haar koor een concert. Het was heel mooi en de zaal was ook heel groot.
Vanaf maandag konden ik en mijn moeder niet meer zoveel doen samen omdat ik steeds naar de les moest in de ochtend en in de middag moest ik vooral huiswerk maken, omdat mijn nieuwe lerares wat strenger is dan de vorige en ze geeft dus ook wat meer huiswerk op, voor de rest heb ik wel een leuke nieuwe klas gekregen en zie ik mijn oude klasgenoten ook nog wel steeds. Woensdag was de laatste dag dat m’n moeder er was, want ze zou in de avond vliegen, dus we hadden eerst nog avond gegeten met Kimberley en Valery en daarna zijn we naar het vliegveld gegaan. Ik vond het wel jammer dat ze alweer moest gaan, maar het was wel heel gezellig en ik heb haar veel dingen van Taiwan kunnen laten zien, helaas heb ik haar niet kunnen leren om met stokjes te eten, haha.
Vrijdag was het alweer 5 december, dus Sinterklaas tijd! We zijn die dag met elf mensen van Nederland naar een hotpot restaurant gegaan om het te vieren. Nadat we klaar waren met eten zijn we nog naar onze dorm gegaan om daar samen nog pepernoten te gaan eten in de kelder en andere lekkernijen. We hadden namelijk pepernoten omdat mijn moeder twee grote kilozakken pepernoten had meegenomen in haar koffer (haar koffer was dus op de terugreis ook weer 2 kilo lichter). En andere mensen hadden ook pakketjes ontvangen van hun ouders met nog meer pepernoten.
Zaterdag hadden we weer een filmmarathon gehouden met z’n drieen (ik, Valery en Kimberley) en we hebben drie films gezien: Lucy, Guardians of the Galaxy en Cafe.Waiting.Love. Lucy vonden we niet zo leuk, maar de rest was wel heel leuk.
Zondag had ik een etentje met Ivy, Lucy, Kimberley en Valery bij een heel lekker restaurant. Het zag er heel mooi uit van buiten, dus we dachten altijd dat het heel duur was, maar we ontdekten dat het gewoon normale prijzen had en dat het heel lekker eten was. Dus dat was wel een gezellige avond.
Maandag 8 december, één dag voor mijn verjaardag en ik had niet verwacht dat ik een surprise party zou krijgen. Dus om twaalf uur, toen Kimberleys huisgenoot vroeg of ik met haar mee kon naar het ziekenhuis, omdat ze zich zo beroerd voelde, had ik niet verwacht dat iedereen klaar zou staan om mij te verassen en toe te zingen. Gelukkig ging dus alles wel goed met haar huisgenoot en hebben we toen dus even mijn verjaardag gevierd. Op de dag van mijn verjaardag had ik wel gewoon les en in de middag heb ik ook niet zoveel bijzonders gedaan. Maar in de avond gingen we bij de Taiwanese studenten eten en heb ik nog met hen en Valery, Kimberley, Daniel en Anne mijn verjaardag gevierd. Na het eten had ik nog een hele grote taart gekocht en die heb ik samen met mijn kamergenoten en andere mensen van de dorm opgegeten, hij was echt heel lekker! Chocolade en kersensmaak. Ik had dus een gezellige verjaardag en ik was voor het eerst ouder dan Jennifer, want door het tijdsverschil was ik eerder jarig dan zij, haha.
Donderdag deed ik mee aan een zangwedstrijd van onze dorm. Ik had me er die zondag nog voor opgegeven, want het leek me wel leuk om aan mee te doen. Of ik echt kan zingen? Niet echt, maar de ervaring leek me wel leuk en ik dacht dat het niet zo heel serieus zou worden, maar dat werd het dus wel (wat ik achteraf eigenlijk ook niet erg vond). Ze hadden de hele kelder omgebouwd tot een podium en ze hadden zelfs een jury en een aparte ruimte voor alle zangers om te zitten. Ik kreeg zelfs een heel lunchpakket en allemaal kleine hapjes en drankjes voor het zingen, ik voelde me net een echte ster. Aan de wedstrijd deden 29 andere mensen mee van onze dorm en het waren allemaal Chinezen, ik was de enige buitenlander, wat ik wel grappig vond. Het zingen ging niet helemaal goed, ik heb een paar keer de tekst verandert waardoor het eigenlijk een hele andere versie werd en ik had heel veel geoefend, maar op zo’n podium zingen is dan toch wel even spannend, vooral als er twee honderd mensen je aanstaren, haha. Gelukkig had ik een hele groep fans mee, Valery, Kimberley, Daniel & Daniel, Julia, Minzhu, Shoujing, Giulia en Luna, haha heel veel dus! Helaas heb ik de zangwedstrijd niet gewonnen, maar ik was gelukkig ook niet zo slecht dat ik de troostprijs kreeg voor het slechtste optreden. Ook bleef de jury nog heel aardig, ze vonden dat ik goed zong en dat ik een hele lage stem had voor zo’n dun meisje (ja ik zette een beetje te laag in, waardoor ik het hele liedje dus heel laag zong). Oja en het liedje wat ik zong was van John Legend, All of me.
Vrijdag had ik in de middag samen gegeten met mijn oude klasgenoten en in de avond samen met Kimberley, Valery, Sophia en Jovanka, wat heel gezellig was.
Zaterdag was heel leuk, omdat we voor de eerste keer naar het stadion in Taipei gingen. Ik ging samen met Valery, Julia, Kimberley en Shoujing naar een concert van twee Koreaanse zangers. In Korea zijn ze heel populair, maar ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar we hadden de kaartjes gekregen, dus het leek ons wel leuk om te gaan. We moesten er wel twee uur van tevoren zijn, dus we moesten wel een tijdje wachten in de kou buiten, gelukkig hadden we ons voorbereid en veel eten meegenomen. Toen we eenmaal naar binnen mochten zagen we pas hoe groot het er was en hoe mooi. Eerst leek het rustig te blijven, maar de laatste tien minuten stroomden de hele zaal vol en begon het concert. We hadden niet verwacht dat ze zo goed waren, ondanks dat we de taal niet begrepen was het heel leuk om te horen, maar ook heel leuk om te zien, want ze konden ook nog heel goed dansen. De show was dus heel goed en we hebben het heel leuk gehad en op het laatst lekker mee gedanst.
Zondag deden we wat rustiger aan, we gingen op bezoek bij onze kamergenoot Jessie, die verhuist is naar het huis van vrienden van haar hier in Taiwan. Ze had voor ons gekookt, wat echt heel lekker was en wij hadden ook voor haar een appeltaart gemaakt. We hadden niet alle goede ingrediënten en de juiste proporties wisten we ook niet helemaal uit ons hoofd, maar het eindresultaat was goed en lekker.
Maandag hadden we weer les, maar na de les gingen we pepernoten bakken in de keuken van de school, omdat ik, Valery en Kimberley ons hadden opgegeven voor een ‘ruil-je-voedsel-van-je-eigen-land’ activiteit. Dus wij hadden uiteindelijk besloten pepernoten te maken, wat best aardig was gelukt.
Woensdag hadden we ons ook opgegeven voor een activiteit om Nederland te presenteren aan middelbare scholieren. Dit deed ik samen met Daniel & Daniel, Anne, Julia, Kimberley en Valery. We hadden de kaart van Nederland uitgeprint, stroopwafels gekocht en ontbijtkoek, om de kinderen ontbijtkoek te laten happen, wat ze ook heel leuk vonden. De hele dag ging gezellig voorbij, we hebben ook allemaal nog bij de andere landen gekeken en dingetjes geproefd, het was een hele leuke ervaring en na de activiteit lieten twee meisjes nog hun school aan ons zien en ook hun klaslokalen. De middelbare school is zo anders ingedeeld dan in Nederland. Als je hier goed bent in talen, kom je in de taal klas waar je dus gefocust bent op taal, maar ze hadden ook een muziek klas en een wiskunde klas, echt heel bijzonder. In de avond heb ik nog even samen met Daniel en Anne gegeten, wat erg gezellig was.
Nou vrijdag was dus de activiteit van het eten van je eigen land voorstellen, alleen wij kwamen er te laat aan, omdat we eerst ook nog les hadden, dus was alles al op, helaas. Wij hadden nog wel pepernoten mee en die waren dan ook binnen twee minuten op, gelukkig vond iedereen ze lekker. We waren nog wel op tijd voor de groepsfoto, dus daar staan we nog op en de Italiaanse meisjes hadden nog wat over van hun gerecht, dus daar hebben we nog wat van kunnen eten.
Zaterdag ben ik samen met Jovanka, Kimberley en Valery naar Keelung gegaan, dat is een plaatsje net buiten Taipei met een hele grote night market en het ligt aan de zee. We hadden dus heel mooi uitzicht en de nightmarket was heel groot en daar hebben we heel veel lekkere dingen gegeten. Het was dus een geslaagd dagje uit.

Wat ik verder heb gedaan schrijf ik in mijn volgende post op. Ik denk dat ie zo wel lang genoeg is en ik heb verder geen tijd om hem nu af te schrijven, morgen ga ik namelijk een paar daagjes weg met Kimberley en Valery naar Xinzhu, dus daar kan ik dan niet schrijven. Maar ik wilde jullie toch even een beetje op de hoogte brengen van mijn leven hier, dus hier alvast een eerste post. De volgende komt volgende week ergens!

Liefs,

Melanie

  • 02 Januari 2015 - 17:42

    Gert En Sylvana:

    Dag Melanie, de beste wensen voor 2015! Nog een paar maanden en Taiwan zit er al weer op. Leuk om je blog te lezen. Steeds weer je belevenissen mee te maken doet ons goed. Geniet er nog maar van en we zien je tzt weer op Hollandse bodem. Dikke knuffel, Gert en Sylvana

  • 18 Januari 2015 - 13:31

    Berry Westerbeek:

    Hoi Melanie,

    Gisteravond een gezellige buurtavond gehad met o.a. jouw vader en moeder.
    Ze houden ons goed op de hoogte.
    Leuk dat je weer even terug komt, maar maak het af, hoor.

    We zien je graag weer op Achterveldse grond.

    Tot gauw.

    Mia en Berry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Melanie

Ik ga voor een jaar in Taiwan studeren en ik zal op deze blog af en toe posts plaatsen met leuke reisverhalen!

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 5430

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2014 - 02 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: